Espais

Què són ?

Són moments d’aprenentatge on l’infant interactua amb un material determinat per tal d’assolir unes capacitats durant el període de l’educació infantil que passaran a ser competències en  l’etapa d’educació primària.

Com s’organitzen?

En els espais d’aprenentatges els infants de les diferents edats es relacionen i interaccionen amb un ventall de materials, oberts i que permeten diferents possibilitats d’utilització i acció, els quals són el fruit d’una profunda reflexió per part dels mestres. El que permet aquest material és el fet d’experimentar i explorar les pròpies possibilitats dels infants, desenvolupant així els seus aprenentatges.

A partir d’aquests moments, l’infant té l’oportunitat d’aprendre a partir del descobriment i la investigació, de la hipòtesi i comprovació, de la lògica i el raonament, etc. D’aquesta manera, l’infant esdevé en el protagonista del seu propi procés d’aprenentatge. És a partir de la seva cognició que va estructurant els seus esquemes de coneixement, ampliant aquest, modificant-lo i/o reorganitzant-lo.

Un altre element característic d’aquest moment, són les relacions que s’estableixen entre nenes i nens de diferents edats; a partir de les quals s’afavoreix la interrelació, però també es possibilita  l’aprenentatge horitzontal, el treball cooperatiu, el treball en petit grup, es dóna solidesa als coneixements que es tenen, s’aprenen de nous, etc.

És important remarcar el paper o l’actitud del mestre en el moment de desenvolupament dels espais; és a dir, la mirada de l’adult canvia i se centra en el procés d’aprenentatge que realitza l’infant, més que no pas en el resultat, per tal que aquests coneixements li ajudin a fer l’acompanyament de cada infant de més a prop, adaptant-se a les característiques de cada infant.

L’adult observa i actua acompanyant l’infant, sense dirigir les seves accions, sinó que està al seu costat i el recolza durant el procés. Provocar, promoure i motivar són les accions bàsiques de  la persona que acompanya als nens i nenes.

Previ a aquest moment, les mestres i professionals són les encarregades de fer una planificació acurada per a cada espai. A partir de les capacitats i competències curriculars, es concreten uns objectius específics per a cada espai.

Per tal que els infants puguin assolir aquests objectius, es busquen els materials més adients per a posar-los a l’abast dels infants durant el moment de desenvolupament i de joc.

Temporització

Els espais tenen una programació anual, és a dir, durant el curs acadèmic es desenvolupen els mateixos espais, els quals es van revisant cada un cert període de temps definit pel claustre i es modifiquen si s’escau.

La durada d’aquests és d’una hora i quart tres dies a ala setmana.

Els infants escullen cada setmana a quin espai volen anar i passen els 3 dies setmanals en el mateix espai.

Avaluació

L’avaluació de cada espai és molt particular, encara que hi hagi una inicial que ajuda a donar forma a la planificació del curs, una continua que acompanyi en les modificacions convenients en un moment determinat durant el desenvolupament d’aquests al llarg del curs, en la resolució del dia a dia, etc. i una final centrada en la planificació inicial.

Aquesta avaluació juntament amb la del dia a dia de les mestres, serveix a aquests professionals per a apropar-se encara més a les necessitats, individualitats i particularitats de cada infant.

© Escola Marta Mata 2017 Política legal

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal de millorar la seva experiència d'usuari. Si continua navegant estarà donant el seu consentiment per a l'acceptació de les mencionades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, doni a l'enllaç per a major informació.

ACEPTAR